13 Şubat 2010 Cumartesi

TÜRK ROCK MÜZİĞİ NİYE GELİŞEMİYOR ???


Ülkemiz neden dünya Rock dünyasında bir türlü yerini alamamış, entegre olamamış? Niye Axl la kanka olamıyoruz? Niçin James Hetfield'a telefon açıp "Naber lan yarram?" çekemiyoruz? Derhal tartışalım.

Çünkü aletlerimiz küçük, yeterince görkemli sesler çıkaramıyorlar. Hemen inceleyelim bu toprakların aletlerini.

Misal sipsi. Sipsi diye bi aletle Rock dünyasını sallayaman. Malum Rock konseri ortamı karanlık ortam. Aletinin küçüklüğünden millet ne çaldığını anlayamaz. Ne lan bu ses? Bi ses geliyor diye bi tevatür dolaşır ortamda. Uzun saçların arasına bi girse, bi karışsa saçlarına sipsiyi kaybeden, bulaman saçlarının arasında minik sipsimizi. Rezil olursun sahnede!! En fazla evde çalabilin. Domestik ortamda da Rock müzik yeşeremez. Olsa olsa annen yeter oğlum kafamızı şişirdin der. Morali bozulan uzun saçlı rakırımız sipsisi elinde odasının yolunu tutar. Metalika dinler sipsiyi bi kenara fırlatır. Slayerla kafa sallar. Yine gavurlar kazandı.

Yahut zurna. Evde zurna çalışmak zorunda kalmak ise en kötüsü. Çalışaman. Studyo kiralasan insan utanır içerde zurna çalmaya. Bateri felan duruyor orda. Sen kendinden geçmeye çalışıyon zurna nağmeleriyle. İnsanımız dalga geçmeye meyilli. Rezil olursun. Eline verim oyna felan derler sana stüdyoda.

Ya da al eline bir tef ve Rock müzik yap da görelim? Sallan yuvarlan bakalım tefle! Böyle uzun saçlısın, kulağına çengelli iğneler saplamışsın. Keçi sakalın memelerine kadar uzamış kafa sallıyon ama elinde tef. Hiç bi kız gelip tef çalan adamdan imza istemez. Groupiesi olmaz. Tefle pompa olmaz. Pompa olmayan yerden Rock tınıları yükselemez.

Tambur iyice bi acaip bişey. Tambur çalan adam hep slow rock yapmak zorunda kalır. O da aralarda solo atar uyuz uyuz. Kafa sallayaman. Cemil efendi rullz! Hiç cool bi laf değil. Rezil olun Rock ortamlarında.




Kanun. Yıldırım Gürses gibi tombul parmakların olur. "Eller eller eller" diye debelenme boşuna, söyleme. Çalma o kanunu. Hiç seksi değil. "Çal çal kanunum çal, derdini söyle bana" diyerek Rock müzik yapaman. Dertli adam Rockçı olamaz. Vıcırık vıcırık diye sesler çıkaran bi kanunu sen ensene koyup çalmaya çalışsan ne yazar? Kafanın arkasına masa koymuşun gibi görünür. Normal çalsan sakalların tellerine takılır can çekişirsin. Ağzın yüzün birbirine girer acıdan. Kızlar yine gelemez yanına. Barlara gidemen aletinle. Bu ne lan derler! Kılıf yaptırsan o da bi garip. Kanunla olmaz kısacası.

Saz. The Tea Party kullandı bunu bak. Bu olabiliyor gibi. Ama yine de bu topraklarda saz çalan adam genelde sosyalist oluyor niyeyse. Sosyalist olunca da hep aynı ses tonu ile aynı melodili şarkılar yazılıyor, söyleniyor. Grup Baran gibi oluyon, "bir kuş konsa badi parmağıma" gibi liriklerle de karıların aklını alaman. Kızlar gelmeyince rock ortamı olmadı. Parti veremedin. Saz çalan adam kısa sürede Rock müzikten uzaklaşıp devrimci olur kısacası. Sazın böyle bir Jedi mind trick etkisi var beyinlerde. Gene olaman. Sazla da olmaz.

E başka ne kaldı? Davul. Dombudu dombudu adlı sesler çıkaran alet. Tek bir davul. Zil yok. Çok yetenekli olsan ne yazar? İyi bir zurna yoksa yanında davul da Rock yapamaz. Gerçi zurna da olsa yanında en fazla asker uğurlarsın, penis kestirtirsin yahut gelinle damadın ana babasını çiftetelliye davet edersin. Nerde kaldı senin Rakırlığın. Davulun sesinin uzaktan hoş gelmesi ise en büyük eksisi. Rock müzik gürültü ister. Gerçek bir rakır elektro gitarı kulağına sokup dinlemek ister. Davulla da olamıyon. Etrafında ayı gibi bi sürü adamın halay çektiği bi Rock yıldızı ben hiç tanımadım. Bence sen de tanışma.

Ney. Üfle baba üfle. Hem de kafa 45 derecelik açı yapıyor. Dudaklar ovicik ovicik der gibi. Ağzından salyalar akıyor böyle. Saçın uzun olsa ne yazar? Ne çalsan ağlar millet. Böyle Rock müzik mi olur allasen? Binlerce saçı başı uzun, mavi yeşil boyanmış gençler oturmuş ağlıyor. Rock müzik bu değil. Gel ne olursan ol yine gel dersin en fazla. Hadi diyelim yanına bi kaç kız geldi gelmez ya hadi geldi diyelim. Kızları sikemen tasavvuf gereği. Kızları sikemeyen Rockır olamadı bugüne kadar. Yine olmadı. Bu yol Rock yolu değil. Ney is a loser.

Ud var bi de. Gitarın mutemet gibi görüneni. Sanki gitar kilo almış da pantolonunu da koltukaltına çekmiş gibi görüneni. Ud çalınca Coşkun Sabah geliyor direk gözümün önüne ve Rock olamıyor. Diyelim siyaha boyadığımız udumuzun üzerine The Clash felan yazdık mor harflerle. Nası görünecek? At sikine kelebek konması resmen. Sen ağlat o udu istersen yeterince yüksek ses çıkaraman. Şöyle bacakları sonuna kadar açıp ayakta agresif bakışlarla ud çalaman. Ortamı domine edemen. Seyirci karılar sana donlarını fırlatmaz. Rakın Koka gelmiş çadırcı gençlerin seks sesleri bile senin udunun sesini bastırır. Millet yuuuu çeker sana bira kuyruklarında. Saçını uzatmışın ne yazar.

Ve son olarak darbuka. Dubçiki dubçik dubuçiki dubçik diye garip sesler. Dur şu Rak severlere sürpriz yapayım diyerek yolda bi çalsan, önünde birden şişko şişko karılar göbek atmaya başlar. Böyle rakır mı olur allasen!!! Yeaaaöööğh diyerek darbuka çalıyor adaın biri, kafa sallıyor ve önünde götler göbekler sallanıyor. "Leblebi aldım Hasan'dan yatamıyorum tasamdan" diye şarkılar söyleyen bi rakır olamaz arkadaşım! Götüyle gülerler adama. Hasan kim? Ne diyon sen? Saçı başı uzatmışın ibne midir nedir derler. Hasan dan leblebi almak ne demek? Darbukayı yerde kıraman konser sonrası! Millete fırlatsan can kaybı olabilir. En fazla darbukayı havaya kaldırıp selamlarsın milleti. O da hiç etkileyici değil bence. Romantik bi anda her hangi bi karı "bana biraz darbuka çalsana:)))" demez. Kalırsın aletin elinde bi başına. Dama çıkıp sessizce çalarsın gökyüzüne doğru ağlayarak. Veya kuliste unutsan darbukanı bi yerde bi gelirsin ki ecnebiler senin aletin üzerine kahvelerini koymuş sohbet ediyor. Ağlarsın. Fiskos masası etmişler darbukanı. Olmadı.

Kemençe var bi de. Alıyorsun eline çalıyorsun. İki teli 4 notası var zaten. Kombinasyonlar bile yetersiz. Anca araba alarmı olabilir ondan. Dıtırıdıtıt dıtırdıtıt diye devam eder. Hiç durmadan. Adeta saykodelik techno partimsi. Bunu duyan gençler de sıraya dizilip elektrik çarpmış gibi hareketler. Nerde o Rock tandansı, o gotik tınılar, kızıl saçlı dilberler. Fıısss. "Ben seni sevduğumu da dünyalara bildurdum" lirikleriyle de olmaz bu iş. En fazla beni ağlatırsınız ki bu da hiç cool değil. Rock dünyası kemençeyi püskürttü.

Tulum. Bu zaten baştan kaybediyor zira peynir kokuyor. Teke götü gibi kokuyor ortam. Böyle Rock dünyasına çivi mi çakılır allasen? Kafa sallasan tuluma çarpar. Rezil oluruz. Misal Dublin de konsere gittin. Leş Rock starım diyosun. Rockçılar gelmiş Türkiyeden diye koşuşuyor misal millet oha bi de ne görsünler. Kıllı kıllı bi alet ya da derimsi ve ortam kesif bir teke götü ya da Erzincan tulum kokuyor. Groupie karılar kusa kusa bi hal olmuş. Rack dünyası tulumdan kustu. Dosta kuşku düşmana güven saldık resmen. Otur oturduğun yerde.

Evet gördüğümüz gibi bizim suçumuz yok dostlarım. Tüm suç aletlerimizde. Ama artık gitarlar, fenderstratokestırlar, lespoller, gibsınlar, bas gitarlar, obualar cirit atıyor ülkemizde. Dileyen satın alıp çalabilir. Biz de rak yaparız gibime geliyor bundan kelli. Çünkü ecnebi aletlerini elimize aldık artık. Bir diğer rock müzik yazımızda görüşmek üzere. İrdeleyin ve irdeletin. netameli günler dileriz...

32 yorum:

(Süper)Cem dedi ki...

Bu yazıyı okuduğum sırada koduğumun şirketinin arabesk sever insanlarının açmış olduğu sikko bir radyoda Coşkun Sabah şarkısı çalması nasıl iğrenç bir tesadüftür. Kendimden utandım adeta.

zeynep dedi ki...

kemençeyle olur bence.. oyş

Sirius dedi ki...

ahahah harika olmuş çok güldüm!

Travis and Tyler Durden dedi ki...

Sevgili (Süper)Cem,

Niye utanıyorsun ki işte halimiz bu çünkü. Nerde Rock nerde biz : ((

Sevgili Zeynep,

Açıkçası yeni eve geldim ve kemençeyi unuttuğumu fark etmiş. Müsaade edersen onu da eklicem yazıya. Ve özet olarak onla da olmaz ehehe

Thanks Sirius : ) hep gül

Dalina RAKICIZADE dedi ki...

"Cemil efendi rullz!" ahahaaaay:) Bi'de kanunda koptum çok feci, yazdıklarınınn hepsini canlandırdım gözümde, hakkat rak yapameyiz bunlarla cicim!

Dalina RAKICIZADE dedi ki...

İlahi bu yazı benim rüyama girdi..Rüyamda tüm gece gitar çaldım, hatta o kadar abartmışım ki rüyayı, parmak uçlarım acıyordu. Sabah uyandım ellerimi sanki parmaklarım acıyormuş gibi nasıl koruyorum... Güldüm...

Dalina RAKICIZADE dedi ki...

http://www.youtube.com/watch?v=Tx4cRw6TIIg aha da ben!:P

Travis dedi ki...

ya rock' a bu kadar takılma yahu.. sazlar da güzel.. bak bob dylan'a..herif ağzına aldı bi mızıka, dolandı durdu.. aha buraya da geliyor hatta..:)

Dalina RAKICIZADE dedi ki...

http://www.biletix.com/event.htm?id=LLERI Eric Clapton da gelior:)

N Gerekli İnsan dedi ki...

Rack dünyası tulumdan kustu. Dosta kuşku düşmana güven saldık resmen.

asşldkasşldkşalskd

Travis and Tyler Durden dedi ki...

Thanks Eva

Sevgili Travis,

O Bob Dylan Türkiyede doğsaydı ben görürdüm sizi. Ağzına mızıkayı alsın bakalım neler derlerdi mahalledikiler klahsdlkjasd

kasjhdgjahsdj N Gerekli İnsan

İdealist_kuzu dedi ki...

. Kızları sikemen tasavvuf gereği. Kızları sikemeyen Rockır olamadı bugüne kadar. Yine olmadı ... Buna bayıldım :) kalkamaz dimi tasavuuf geregi.:P son zamanlarda hiç bu kadar gülmemişitm . tşk ederim

Travis and Tyler Durden dedi ki...

Biz teşekkür ederiz İdealist_kuzu

purplelife dedi ki...

Manyaksın sen yaa
çok güldüm hepisine
Doğru söylüyorsun bizim aletlerden efsane rock müzik grubu olaman, olsa olsa taklit olur.

Travis and Tyler Durden dedi ki...

Thanks purplelifecıım.

Unknown dedi ki...

bir fikrin varsa söyle ya da götünü siktir

Travis and Tyler Durden dedi ki...

Sevgili karga,

Ne demek istediğini anlamadık ?

Saygılar,
T&T

Unknown dedi ki...

Karganın bloğuna giremedim.bu acaba benim tanıdığım kargamı diye merak ettim,sonuçta kaç tane karga varki.hey karga sen oysan eğer bloğuma bir uğra,başka bir dünyaya taşındığından beri özlemişiz .

Adsız dedi ki...

Eğer bir yerlerden bakarsanız rock müziğin tanımına, bir gitar bir bas gitar ve bir davulla vokal eşliğinde yapılan müzik falan diye bir tanım çıkar karşınıza. Ve der ki bazen de ek tınılar ve sesler katmak için klavye de kullanıldığı olmuştur der. Bu yüzden bu yazıda ne demek istendiği pek belli değil. Yöresel enstrümanlarla modern müzik enstrümanlarını aynı kulvarda tutmak bunları ringe atıp dövüştürmek akıllıca bir şey değil tavsiye etmem. Rock müzik yapıyorum yapacağım diyorsanız aletler belli, bunlarla çalacaksınız. Her millet kendi yöresel enstrümanlarıyla rock müzik yapmaya kalkışsa sizin espri anlayışınıza göre her millet bahsettiğiniz sorunları yaşardı herhalde. Siz herhalde elektrogitarı masaçuses yöresinin bir aleti zannediyorsunuz. Elektrogitar dediğin ispanya yöresinin bir aletini fişe takmakla ortaya çıkmış bir alet. Teknoloji ürünü yani, bu da demektir ki insanlık malıdır herkes kullanabilir çalabilir. Diğerleri de bir şekilde öyle. Bateri dediğin tef bendir darbuka gibi aletlerin bir araya konmasıyla oluşmuş bir çalgıdır sonuçta, o yüzden bunu da insanlığa mal edebiliriz, herkes çalabilir. Yani ne oldu, bahsettiğiniz ilk önerme kendi kendini bitirdi. Gelelim ana konuya Türk Rock Müziği neden gelişmiyor konusuna. Bir kere rock müzik yapmak insanın içinden gelen bir şeydir. Bu da gelse gelse şehirdeki bir Türk vatandaşının içinden gelebilir. Yani öncelikle şehirli bir Türk vatandaşı olmak lazımdır. Peki nasıl gelecek içinizden, öncelikle duymanız gerekir bir yerlerde. Bunu da hesaplarsak çoğu şehrimizde bundan nasibini alarak elenir. Yani elimizde bir avuç insan kalır rock müzik dinleyen ve dinleten. Ve bunlar arasından çok azı da bu müziği bir enstrüman yarıdmıyla icra etmek ister. Ve buazınlığın içinde yine çok az bir kısmı da kendi rock şarkılarını yazmak ister. Hal böyle olunca ortada rock şarkısı yapmak isteyen fazla insan kalmaz. Bir iş çok yapılırsa içinden mükemmel şeyler çıkar. Yapıldıkça pekişir, gelişir, kendi kendini gazlar. NewYork dediğin yerde 10.000 tane falan rock müzik grubu vardır. Tüm Amerika'yı katsan içine ve tüm Avrupayı, bu da milyonlarca rock grubu eder. Kendi kendine uğraşanlarla birlikte. İçinden kaç tane çıkmıştır, oha dedirtecek. Çünkü iyi grup demek her bir elemanın iyi olması demektir. Ve bu da öyle kolay kolay oluşmuyacak bir şeydir. Eddie Wedder'siz bir Perl Jam gibi mesela. Binlerce vardır Eddie'siz pearljamler. Ama içlerinden bir tanesi o mükemmel uyumu yakalyabilir. Yani matematiksel bile baksan nalyabilrsin bence olayı. Öyle Türk Müziği sazlarına falan bok atmak olmamış bence. Eğer varsa aklın onları rock müzik'e güzel güzel yedirirsin. -Olmaz diye bir şey yok. Bunu yapmak için de daha zor olanı yapmak gerekir tabii, hem rock müziği özümsiyeceksin, hem de yaşadığın yeri sevip saygı duymayı öğrendiğin zaman yaşadığın yerin müziğini de özümsiyeceksin ve ortaya bir ürün çıkaracaksın. Kolay iş değil. Sizin gibi hemen aklına bir fikir gelip yazan insanlardan da beklenmez zaten böyle bir şey. Her gün uyanıp keşke newyork da doğsaydım, niye paris'te büyümedim diye ağlayıp sızlanmaktan zamanınız olmaz çünkü. Her kültürün benzersiz saf güzelliklerini görmek sizin harcınız değil. O yüzden Massive Attack Türkiye'ye gelir, barda duyduğu şarkıdan etkilenip çftetelli rtiminde bir şarkı yapıp bunu karanlık taraflarıyla ortaya serip en iyi albümlerinden birine koyar. ,Sen'de gidip o albümü alırsın. Ama farketmezsin ki onun etkilendiği, vaaay anasını dediği saflık ve güzelliketeki şey senin ta kendindir dostum. Yani sen çiftetellisin, bendirsin, sazsın; bunu ister kabul eder mutlu mutlu üretken bir hayat yaşarsın diğer kültürlerin güzellikleriyle birlikte. Ya da içine kapanır ah ah nerede hotddoglar dersin. Yapmış gavur dersin.

Adsız dedi ki...

Bir de Tulumla ilgili yaptığın yorumu hiç sayacak bir şarkı atayım sana, bu aletle nasıl rock yapılacağına dair biraz fikir verir sanırım.

Aşağıdaki playlistte Tulum isimli şarkıyı aç, 1:40 'da neler oluyor gör.

Grooveshark - TAPINAK - Playlist

Travis and Tyler Durden dedi ki...

Gerçekten ilk kez duyuyorum bu anlattıklarını, hiç bilmiyordum, hiç düşünmemiştim. Şaştım kaldım engin kültürün karşısında. Hiç senin açılardan bakmak aklıma gelmemişti Rock olayına. Gerçekten çok saol. ÇÖzmüşsün olayı.

Tapınak şarkısını da dinleyemedim. 1:40 da neler oluyor bilemedim.

Not : Bu arada blogda "adsız" yorumculara cevap vermiyorum. Ama bu kadar tuşa basmışsın bi cevabı hak etmişsin diye düşündüm.

Burak dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Travis and Tyler Durden dedi ki...

Sevgili Burak,

Bana sorarsan Türk Rock Müziği gelişiyor. En azından artık Haluk Levent görünmüyor piyasada, bu bile gelişme. Kırılma ve darılma olmaz :)

Başarılar diliyorum sana ve size.

Sevgiler,
Travis and Tyler Durden

headcleaner dedi ki...

Şu massive attack'in sanki dünyada 9/8'lik oyun havası ritminin gelenek olduğu tek yer türkiyeymiş gibi "inertia creeps ritmini türkiyede barda duyup etkilenmişler wow" hikayesinden de tiksindiğim kadar başka bişeyden tiksinmem... Ulan adamlar Talvin Singh ile çaldı o şarkıyı, türkiyedeki kıçı kırık benzerlerine prim mi verecekler?

travissiz tyler durden var mı ülkemizde?

googleda tapınak diye arama yaptım bi sürü sonuç çıktı çok popüler bi grupmuş! Tapınak şövalyeleri arasında burak diye bi isim göremedim gerçi, binlerce burak kırkılsız tapınak var.

Burak dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
headcleaner dedi ki...

şurada yazılan "Türk Rock Müziği Niye Gelişemiyor" yazısını sen ciddiye alıp ciddi ciddi yorum yazmışsın ya, suç bende cevap veriyorum... ironiden anlamayan nestle...

Burak dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Travis and Tyler Durden dedi ki...

Hoppalaaaa konu kapanacak diye bekledim ama hayır kapanmadı, kapanmadığı gibi gitti bana döndü bi de. Adamlara bak. Hem kendi aralarında tartışıyorlar hem de bana laf sokarak finalleniyor tartışı.

Şu halde müzik konuşalım.

Sevgili Burak,

Şarkılarınızı dinledim. Açıkçası dinlediğim 4 şarkıda senin burayı birbirine katmana dair bulabildiğim tek şey senin yorumunun Kaan Tangöze'ye benzemendi. (Sesin değil ama yorumun) Yani Türk olana dair. Kaçırdığım bir şey mi var yoksa sen hakkaten yazdığım yazıya komple katılıyor musun zira her hangi bir Türk aletini dinleyemedim şarkılarınızda yahut bir Türk armonisi? Yahut kastın nedir bu topraklara sarılmak adına? Babayiğitlik felan? Where is your Türk topraklı rock müzik? Gerçekten anlayamadım. Bildiğin grunge, Seattle tarzı şarkılarınız var zira??? Hatta demişsin ki "Yaşadığı yeri kabullenmek, ona saygı göstermek ve onu bir şekilde üretim sürecine ekleyebilmek her babayiğidin harcı değildir. Bu babayiğitler artmadıkça da Türk Rock Müziği gelişmez." Nerede abi bu sizin şarkılarınızda ? Gerçekten duyamadım...

Saygılar,
Travis

headcleaner dedi ki...

tamamıyla benim eşşekliğim traviscim, pardon...

Travis and Tyler Durden dedi ki...

Estafurullah headcleanercıım. Zaten sen kimle tartıştın ki? ben göremiyorum : ))

fatih dedi ki...

Bu yazıyı okuduktan sonra hayata bakışım değişti. Bir önerim var, hocam gel rock konulu yazılarını benim metalbilge.blogspot.com adlı blogumda yaz, kendi linkini de ekle yazıya ne dersin? ha? evet dersen davet yolluyorum hemen ok?

Hamdi Vizyonuyok dedi ki...

akjsdhaksjdha adsızın yorumu çok hoş